Hva er BPA?
BPA står for brukerstyrt personlig assistanse.
Det er et verktøy som gir deg med en funksjonsnedsettelse assistanse – i og utenfor hjemmet.

BPA - Et verktøy for likestilling og frihet
BPA er mer enn bare praktisk assistanse. Det er et verktøy som gjør det mulig å leve et liv med frihet til deltakelse og likestilling. Enten det handler om å komme seg til og fra jobb og studier, delta i sosiale aktiviteter og reiser, eller få hverdagslivet til å gå rundt, er poenget at du selv skal bestemme hvordan assistansen skal organiseres.

Hvem har rett til BPA?
Du kan ha rett til BPA dersom du:
- Er under 67 år
- Har et varig behov for assistanse
- Har behov for mer enn 25 timer bistand per uke
- Er vedtaket ditt på under 25 timer i uken, kan du få BPA basert på kommunens skjønn
Det er ingen nedre aldersgrense for retten til å få brukerstyrt personlig assistanse. Også barn og unge med funksjonsnedsettelser kan få BPA, der foresatte eller andre kan fungere som arbeidsledere på vegne av barnet. Finn ut hvor mange timer du kan ha krav på ved å prøve vår BPA-test!

Hvordan søker man om BPA?
Informasjon om søknadsprosessen finnes som regel på kommunens nettsider. Det kan være mye å sette seg inn i, men vi kan bistå deg gjennom hele prosessen. Fyll ut vårt kontaktskjema, så hjelper vi deg med søknadsprosessen.
Søknad om BPA sendes til kommunen du bor i. Når søknaden er sendt inn, må kommunen gi deg et skriftlig svar – da får du enten et vedtak eller et avslag. Får du vedtak på BPA, tar du bare kontakt med oss, så hjelper vi deg kjapt i gang. Skulle du få et avslag, bistår vi deg gjerne i en klageprosess.
Hvordan fungerer BPA i praksis?
En BPA-ordning ledes alltid av en arbeidsleder, enten på vegne av seg selv, eller så har man en arbeidsleder som leder sammen med den som eier BPA vedtaket. BPA handler om at brukerstyring står i sentrum - det betyr at arbeidsleder bestemmer:
- Hvem som skal jobbe som assistent
- Når og hvordan assistansen skal utføres
- Hva assistentene skal assistere med
Det gir en fleksibilitet og en forutsigbarhet som gjør det mulig å leve et tilpasset og aktivt liv.

Hva gjør en BPA-assistent?
Assistentenes oppgaver varierer avhengig av din situasjon, dine behov og ønsker. Her er noen typiske oppgaver:
- Assistere med personlig hygiene og påkledning
- Assistanse i hjemmet, som matlaging, rengjøring og ærender
- Bistand på jobb, skole eller under fritidsaktiviteter
- Assistere på reise til lege, ferier eller sosiale sammenkomster
Det viktigste er at oppgavene skal bidra til at du kan leve det livet du selv ønsker, på dine egne vilkår.

Hvorfor velge Humana BPA?
Hos oss skal BPA være litt enklere. Du får en komplett BPA-løsning med det vi kaller Humana-pakken – et solid støtteapparat som gir trygghet for både deg som arbeidsleder og dine assistenter.
Humana-pakken inkluderer blant annet at du får en egen BPA-rådgiver, oppstartsgaranti og svargaranti. Med vår egen Humana-app får både du og assistentene dine enkel tilgang til opplæring, oppgavelister, skjema og kommunikasjon – alt på ett sted.
Vanlige spørsmål og svar
Ved hjelp av dine personlige utvalgte assistenter, skal du ha frihet til å gjøre det du selv ønsker. Det er det BPA handler om. De fleste av kundene våre er arbeidsledere selv, men noen har også hjelp til å lede hele, eller deler av, assistentordningen.
Som arbeidsleder har du ansvar for å:
- intervjue nye assistenter
- Gjennomføre opplæring
- Sette opp arbeidsplan og attestere timelister hver måned
- Ringe opp vikarene ved sykdom
- Sette deg inn i arbeidsledermanualen og gjennomføre arbeidslederkurs
Å bruke privatleverandører av BPA er helt gratis. Noen kommuner i Norge har en egenandel for praktisk bistand-delen av BPA. Det kan variere hva denne egenandelen er fra kommune til kommune.
Hvis du har fått innvilget BPA og bor i en kommune der private leverandører leverer dette, må du velge en leverandør.
Hvis du bor i en kommune der kun kommunen leverer BPA, må du velge kommunen som din BPA-leverandør.
Å jobbe som assistent hos oss er både meningsfullt og variert. Du blir faktisk med på å sikre likestilling og deltakelse i samfunnet for personen som trenger assistanse.
Alle BPA assistenter jobber i turnus, og arbeidsdagene kan inneholde ulike aktiviteter ute og inne i hjemmet, og du jobber tett med en arbeidsleder som veileder deg og gir deg opplæring.
I Humana BPA får du grundig kursing, personlig rådgiver, digitale verktøy og trygghet gjennom tariffavtale, forsikring og døgnåpen vakttelefon. Les gjerne mer om hvordan det er å jobbe som BPA-assistent hos oss her. Lenke til et annet nettsted.
Ta kontakt med oss
Har du andre spørsmål om brukerstyrt personlig assistanse eller vil vite mer om det å bli kunde hos oss?
Fyll ut skjemaet, så tar vi raskt kontakt med deg - det er helt uforpliktende.
Slik kom brukerstyrt personlig assistanse (BPA) til Norge
Se vår animasjonsfilm og lær mer!
BPAs historie
Slik blir du kunde hos oss
Ta kontakt med oss for å få vite mer om brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i din kommune, det koster ingenting. Vi hjelper deg så gjerne!