Person and children playing at playpark

Faglig profil

Menneskerettslig forståelse, herunder FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD), er det overordnede perspektivet for alle våre tjenester. Vitenskapsteoretisk plasserer Humanas helse- og omsorgsdivisjon sine tjenester i det samfunnsvitenskapelige perspektivet. Vi legger både den positivistiske - og den fortolkende tradisjonen i samfunnsvitenskapen til grunn for våre faglige metoder, da vi ser behov for å benytte forståelsesrammer fra begge tradisjonene i vårt faglige arbeid.

Det vitenskapelige grunnlaget for våre metoder er kunnskapsbasert praksis (KBP), som innebærer at tjenesteutøver tar faglige avgjørelser basert på den beste kunnskapen som til enhver tid er tilgjengelig.

I tråd med CRPD legger vi rammeverket og helhetstenkningen i positiv atferdsstøtte (PAS) til grunn for det vi gjør. Det innebærer at verdier som selvbestemmelse, inkludering, aktiv deltakelse og personfokuserte planer står sterkt i våre tjenester, da personer med nedsatt funksjonsevne har akkurat de samme rettigheter som alle andre. PAS utgjør derfor rammeverket for det målrettede miljøarbeidet i Humanas helse- og omsorgsdivisjon.

Basert på dette benytter vi fem forståelsesrammer i det faglige arbeidet vårt: anvendt atferdsanalyse, som tilhører den positivistiske tradisjonen i samfunnsvitenskapen, og traumebevisst omsorg, recovery, lavaffektiv tilnærming og personsentrert omsorg, som kommer inn under den fortolkende tradisjonen. Hvilken forståelsesramme som legges til grunn avhenger av brukers behov og hva som ut fra KBP er den best egnede tilnærmingen, eventuelt kombinasjon av tilnærminger, å møte brukers konkrete behov på.

Innen de ulike forståelsesrammene benytter vi flere metoder eller metodiske tilnærminger. Innenfor hjemmebaserte tjenester knyttet til rus og psykiatri, hvor forståelsesrammene er recovery,vil metodene eksempelvis kunne være Feedback Informerte Tjenester (FIT), Motiverende intervju (MI) og ADL-trening.

Når det gjelder tjenester til personer med utviklingshemming vil for eksempel forståelsesrammene anvendt atferdsanalyse og personsentrert omsorg med henholdsvis modellæring, ADL-trening,ferdighetstrening; sosial kompetanse/ nettverk, sosiale historier og beslutningsstøtte være aktuelle metodiske tilnærminger. Avhengig av brukers behov vil også traumebevisst omsorg og lavaffektiv tilnærming være aktuelle forståelsesrammer, med metodiske tilnærminger som eksempelvis kognitiv refleksjon, reguleringsstøtte og psykologisk og emosjonell trygghet, evtentuelt kombinasjoner av prinsipper fra disse.