
Varslerfunksjon
Humanas varslingsfunksjon finnes for å rapportere alvorlige arbeidsrelaterte misforhold eller uregelmessigheter. Dette verktøyet hjelper oss med å handle og etterleve våre verdier.
Hvem kan varsle?
Personer med en arbeidsrelatert tilknytning til Humana kan varsle. Dette inkluderer ansatte, praktikanter, jobbsøkere, konsulenter, tidligere ansatte, leverandører og aksjonærer. Varslere er beskyttet før, under og etter en varsling.
Hva kan varsles?
Med alvorlige forsømmelser mener vi lovbrudd som kan føre til fengselsstraff. Eksempler på dette kan være; grenseoverskridende atferd og seksuelle overgrep, bedrageri, underslag, korrupte handlinger som å gi og ta imot bestikkelser, og miljøkriminalitet.
Mindre alvorlige forsømmelser omfattes også av denne funksjonen. Eksempler på dette er alvorlige brudd på grunnleggende rettigheter, fare for helse og sikkerhet, skader som følge av dårlig arbeidsmiljø og upassende oppførsel mot våre tjenestemottakere. Det er tilstrekkelig med en mistanke om at hendelser har funnet sted. Varselet vil bli undersøkt og behandlet i tråd med våre rutiner. Det innebærer å avklare hva som faktisk har skjedd, og sette inn nødvendige tiltak.
Dersom saken gjelder misnøye på arbeidsplassen eller mobbing, oppfordres du til å kontakte nærmeste leder eller bruke ordinære rapporteringskanaler.
Beskyttelse av varslere
I henhold til arbeidsmiljøloven kapittel 2 A har varslere rett til beskyttelse mot gjengjeldelse. Loven forbyr arbeidsgiveren å iverksette sanksjoner mot personer som varsler i god tro. I tillegg gjelder Lov om behandling av personopplysninger, som sikrer at varslingssaker håndteres i tråd med gjeldende regler for personvern.
Anonymitet
Du kan velge å være anonym, noe som betyr at verken du eller din rapport kan spores.
Hvordan varsler man?
Varsling skjer via lenken "Humanas skjema for varsling Lenke til et annet nettsted.", som du finner lenger ned på siden. Bruk lenken for å fylle ut skjemaet med en detaljert beskrivelse av saken. Det kreves ingen bevis, men rapporten må være sendt i god tro og ikke med skadelig hensikt.
Behandling av varsler
For å sikre en objektiv og upartisk behandling håndteres alle varsler av et eksternt firma. Dersom du oppgir kontaktinformasjonen din, vil du motta en bekreftelse på at rapporten er mottatt, samt eventuell oppfølging etter utredningen. Hvis saken ikke kan behandles via varslingskanalen, oppfordres du til å bruke Humanas ordinære rapporteringsveier.
For å få språket til norsk klikker du på knappen øverst i høyre hjørne når du er inne på lenken.