1. Start
  2. Om Humana omsorg og assistanse
  3. Presse
  4. Nyheter
  5. Hele 96 % av kundene våre opplever at BPA gir mer frihet i hverdagen

Hele 96 % av kundene våre opplever at BPA gir mer frihet i hverdagen

I vår ferske kundeundersøkelse svarer 96 % av kundene våre at BPA gir dem mer frihet i hverdagen. I tillegg opplever 95 % økt selvstendighet og sosial deltakelse. Som en leverandør av et likestillingsverktøy gjør dette oss både glade og stolte. Samtidig tar vi med oss innsikt og innspill der vi kan bli bedre, slik at vi sammen med kundene våre kan utvikle BPA-tjenestene videre.

Jeg er glad for og stolt av at vi fortsetter å være BPA-leverandøren som bidrar så sterkt til frihet og likestilling. Det forplikter og inspirerer for framtida.

Jon Torp, divisjonsdirektør i Humana BPA og AssisterMeg

Undersøkelsen ble sendt til alle BPA-arbeidsledere i Humana BPA og AssisterMeg, og dekker temaer som trygghet, respekt, medbestemmelse og brukerstyring. Vi har kun tatt med resultatene fra respondentene som hadde en klar mening (fornøyd/misfornøyd). Resultatene er altså ekskludert de som har valgt svaralternativet “vet ikke”.

Høy tillit og gode relasjoner

Tallene viser at BPA leverer på sitt viktigste løfte – å gi folk mulighet til å leve livene sine på egne premisser. Det handler ikke bare om assistanse, men om livskvalitet. Når 95 % opplever økt sosial deltakelse, betyr det at BPA bidrar til å bryte ned barrierer og fremme likestilling og samfunnsdeltakelse.

Som leverandør av BPA-tjenester er vår ambisjon å bidra til et mer inkluderende og rettferdig samfunn, ved å styrke våre kunders rett til frihet, likestilling og deltakelse.

Effekten av BPA – mer enn tall

For å dokumentere og videreutvikle effekten av BPA-verktøyet, jobber vi med å måle sosiale effektmål, et arbeid som er godt i gang.
Målet er å synliggjøre hvordan BPA fremmer frihet, likestilling og inkludering. Dette gir oss et viktig kunnskapsgrunnlag for politisk påvirkningsarbeid, og vil også styrke oppdragsgiveres forståelse for verdien av BPA.

Derfor er det betryggende at resultatene fra kundeundersøkelsen bekrefter det vi allerede vet: Tillit og reell brukerstyring er avgjørende for å oppnå sosiale effektmål – og for å bygge gode relasjoner mellom oss og kundene våre.

Rekruttering

Majoriteten av kundene våre opplever stabile assistentgrupper, men vi ser fortsatt behov for å forbedre rekrutteringsarbeidet. Vi jobber hardt for å lage enklere systemer og gi enda bedre støtte til rekrutterende arbeidsledere.

En viktig undersøkelse – og et felles utgangspunkt

Dette er første gang vi gjennomfører en samlet kundeundersøkelse for både Humana BPA og AssisterMeg etter at vi fikk felles eierskap. Det gir et bedre bilde av hvordan vi ligger an – og hvor vi kan forbedre oss. Vi er takknemlige for alle som tok seg tid til å svare, og lover å bruke innsikten til å bli enda bedre.

BPA-kunde Sofie med framerunning-sykkel