1. Start
  2. Jobb hos oss
  3. En jobb som gjør en forskjell
Person and children playing at playpark

En jobb som gjør en forskjell

Vil du jobbe i et selskap der du daglig får bidra til å gi andre mennesker et godt liv, samtidig som du får en spennende jobb med gode utviklingsmuligheter? Velkommen til Humana omsorg og assistanse.

Vi utgjør en forskjell

Vi i Humana har en god grunn til å stå opp og gå på jobb hver dag. Vi ønsker å gi flest mulig mennesker et godt liv. Det er en viktig oppgave. Og vi er heldige – vi har 15 000 dyktige medarbeidere. Personlige assistenter, miljøterapeuter, vernepleiere, sosionomer og avdelingsledere er noen av oss som utgjør en forskjell hver eneste dag.

Omsorg og assistansetjenester

Vi utvikler og leverer omsorg og assistansetjenester etter menneskers behov og samfunnets ønsker. Vi drives av viljen til å gi kundene våre økt livskvalitet og en god hverdag. Gjennom vår virksomhet skaper vi forutsetninger for at kundene våre skal kunne virkeliggjøre drømmene sine og leve et liv som alle andre. At alle har rett til et godt liv er et naturlig utgangspunkt for oss i Humana.

Glede på jobb

Vi tror på et prestisjeløst miljø der vi ser, støtter og oppmuntrer hverandre. Og gjerne ler. Glede er et valg som kan kreve litt innsats, men som alltid er verdt investeringen. Fornøyde medarbeidere blir værende lenger og gir enda mer fornøyde kunder – det er vi overbevist om.

Glede på jobben handler om å kunne le mye sammen med gode kollegaer. Det å ha et sted å gå til der man får brukt evnene sine. Det handler også om å kunne føle at jobben en gjør er meningsfull, og det kan vi trygt si at den er i Humana.

Noen tenker at omsorgsyrker er tunge, og det er klart at det kan være tungt. Det er en kunst å møte mennesker som er ved veis ende i livet, eller unge med rusproblematikk. Det er samtidig det som gjør jobben så meningsfull. Hos oss utgjør hver enkelt en stor forskjell. Vi merker at det ofte oppstår en fin og varm arbeidskultur i de gruppene som jobber med de vanskeligste arbeidsoppgavene. Vi ser også at det er viktig å le sammen, både blant personalet, men også med kundene og klientene våre.

Levende verdigrunnlag

Vi utvikler tjenestene våre etter enkeltmenneskets behov og samfunnets krav til til oss som ansvarlig samfunnsaktør. Vi drives av viljen til å gi kundene våre økt livskvalitet og en god hverdag. Gjennom virksomheten vil vi skape forutsetninger for at kundene skal kunne virkeliggjøre drømmene sine. Målet vårt er at kundene våre skal kunne leve et liv som alle andre.

For at vi skal kunne fortsette å ta initiativ til å styrke og utvikle kvaliteten på tjenestene våre, er det avgjørende at vi lytter til våre medarbeideres synspunkter, tanker og ideer.

Alle som jobber i Humana skal føle seg delaktig, og føle at de kan påvirke. Vi er opptatt av å gi tillit, derfor er viktig at man vil og våger å ta ansvar for eget arbeid. På samme tid skal alle ledere lytte og handle ut fra medarbeidernes synspunkter.

Til tross for at Humana nå er en stor helse- og omsorgsaktør, så bærer kulturen fortsatt preg av gründerskap. Mangelen på hierarkier og overføring av beslutningsmandat ut i organisasjonen er viktige deler i Humanas kultur. Medarbeiderne oppmuntres til å ta avgjørelser ut fra verdigrunnlag og egen kompetanse; til å foreslå forbedringer og deretter få være delaktige i den videre utviklingen. Det er disse forslagene som driver virksomheten vår fremover på alle områder.

De siste ti årene har Humana gått fra å være et mindre, nisjepreget selskap innen personlig assistanse til å bli landsdekkende med fokus på flere områder. I dag er Humana en fullverdig helse og omsorgsbedrift som leverer tjenester innen helse- og omsorgstjenester, barnevern, familiehjem, og personlig assistanse.

Det er med stor ydmykhet vi bruker begrepet et ledende selskap, men ikke desto mindre er det vår ambisjon at Humana skal være nettopp det. Det å være ledende innebærer ikke nødvendigvis å være størst. For oss innebærer ledende først og fremst å være den som leder utviklingen ved hele tiden å ligge i forkant, finne nye løsninger og realisere gode ideer for den daglige driften til kundenes beste.

Delaktighet og kvalitet

Vi tror på det å gi medarbeiderne våre ansvar, og på det å ha tydelige ledere som inspirerer, støtter og veileder. Vi bygger varige relasjoner – med kundene, med samfunnsaktører og med hverandre. Vi hjelper medarbeiderne våre med å utvikle kompetansen sin og skape meningsfylte karrierer.

I Humana skal man føle seg delaktig og føle at man kan påvirke. Vi er uformelle og oppmuntrer ansatte til å våge og ta ansvar. Tilsvarende skal lederne lytte og handle ut fra medarbeidernes synspunkter.

WeYouMe

Humana ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver, derfor tar vi medarbeidernes synspunkter på alvor. Hvert år gjennomfører vi en medarbeiderundersøkelse, WeYouMe, som er et viktig verktøy for å forstå hvordan medarbeiderne og organisasjonen har det og hvor vi befinner oss. På den måten kan vi utvikle og stadig forbedre oss ut fra medarbeidernes meninger og synspunkter.

Kvalitet

Like viktig som å være en attraktiv arbeidsgiver er det å drive en kvalitativ virksomhet. Humana har alltid vært motivert av utvikling og viljen til å kunne tilby kundene våre best mulige tjenester. Og det oppnår vi gjennom et systematisk forbedringsarbeid. Vi følger opp, evaluerer og forandrer virksomheten vår kontinuerlig. Du som medarbeider er en utrolig viktig del av dette arbeidet. Det er gjennom deg vi fanger opp ting som kan utvikles for å gjøre hverdagen bedre både for deg og kunden.

Vi har et kvalitetsledelsessystem (PARUS) der våre arbeidsprosesser og rutiner tydeliggjøres – en trygghet for deg som medarbeider. På tvers av divisjonene i hele konsernet er det ca. 30 personer som jobber med kvalitet som hovedansvar. Deres oppgave er å sikre at våre virksomhetsområder har de verktøyene og systemene de trenger, og at kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring på tvers av divisjonene fungerer godt.

Meningsfull jobb

Vi tilbyr meningsfulle jobber der våre medarbeideres store engasjement for å utgjøre en forskjell i kundenes hverdag preger kulturen.

Gjennom vår virksomhet skaper vi forutsetninger for at kundene våre skal kunne virkeliggjøre drømmene sine og leve et liv som alle andre. Vi utvikler og leverer helse- og omsorgstjenester etter menneskers behov og samfunnets ønsker. Vi tror på relasjoner, og det at alle har rett til et godt liv. Målet er at kundene våre skal kunne leve et liv som alle andre.

Trygg ansettelse

Det å velge Humana omsorg og assistanse som arbeidsgiver innebærer også å velge trygghet. Vi er et ledende helse- omsorgsforetak med over 15 000 medarbeidere i Norden. Størrelsen og fokuset på at vi alltid skal levere kvalitet, skaper merverdi for medarbeiderne våre.

Ansettelsestrygghet

Konkurransedyktig lønn, pensjonsavtaler og forsikringer er en selvfølge i Humana. Gjennom kollektivavtaler og et levende faglig samarbeid skaper vi best mulige forutsetninger for medarbeiderne våre.

Trygghet gjennom kompetanse og mobilitet

Vi er en arbeidsgiver med stor kompetanse innen flere ulike yrkesområder. Dette gir oss mulighet til å søke støtte og råd internt i eget selskap når det er behov for det. Humanas virksomheter er også representert i de fleste kommuner, noe som gjør det enkelt å bytte jobb internt ved for eksempel flytting.

Balanse mellom arbeidsliv og privatliv

Balanse mellom arbeidsliv og privatliv er viktig og noe vi som arbeidsgiver legger til rette for. Balanse, tid til ettertanke, hvile og det å ta vare på egen helse. Det er viktig for at medarbeiderne våre skal ha det bra og trives på jobben. En fleksibel arbeidsmåte der stillingen tillater det, er noe vi oppmuntrer til og støtter.

De beste lederne

Vi kan stolt si at Humanas ledere er noen av bransjens beste! Det vet vi fordi medarbeiderne gir oss tilbakemelding på det.

Humanas lederprofil

Humanas lederprofil brukes som en referanseramme i nyansettelser, og for utvikling av ledere som allerede er ansatt i selskapet. Den er med på å definere hva som det er viktig å ha fokus på, gir retning for arbeidet, både når det gjelder å lede virksomheten og det å lede mennesker. Lederprofilen følger ledernes Humana-reise, fra oppstart til løpende utvikling.

Kvalitetssikring gjennom tester

Når nye ledere rekrutteres vurderes både interne og eksterne søkerne opp i mot Humanas lederprofil. Vi kvalitetssikrer utvalgte søkere ved hjelp av problemløsnings- og personlighetstester via Assessio Lenke til et annet nettsted. eller Aon Assessment (tidligere Cut-e) Lenke til et annet nettsted.. Testresultatene blir tatt med i vurderingen når vi ansetter nye sjefer.

Lederutvikling

I løpet av den første tiden som leder i Humana blir det skreddersydd en introduksjonsplan. Nye ledere møtes også på et felles introduksjonskurs. Der vil man få møte konsernets ledelsesgruppe, og få informasjon om Humana. Dette er en god mulighet til å skape et nettverk.

Vi satser også på løpende kompetanseutvikling for lederne våre, både gjennom jevnlige ledersamlinger og muligheten til å være en del av Humanas mentorprogram. I Humana Academy er det dessuten mulighet for digital kompetanseutvikling spesifikt utviklet for ledere, som man kan følge i eget tempo når det passer for den enkelte.