Hem

Kontaktinformasjon

Kontakt våre rådgivere

Mer kontaktinformasjon

Les saken, se videoen eller hør podkasten for å høre BPA-kunden Vigdis og assistenten Sanne fortelle om deres hverdag, og få verdifulle tips og råd til hvordan du kan finne assistenten som passer for akkurat deg.

– Jeg har hatt assistenter tidligere som jeg har likt og hvor samarbeidet har gått bra. Likevel, denne gangen klaffet det ordentlig. Vi har det veldig hyggelig sammen, forteller Vigdis.  

Hun snakker om Sanne, assistenten hun har ansatt i fast stilling som sin såkalte BPA eller brukerstyrte personlige assistent. De har kjent hverandre i snart to år nå, og i løpet av perioden Norge var underlagt strenge Coronarestriksjoner utviklet de et godt forhold. Det var da de startet tradisjonen med å spise Taco sammen hver fredag.  

– Det var ikke så lett å gjøre så mye ute blant folk, så vi måtte finne på hyggelige ting å gjøre hjemme, forteller Vigdis.  

Vigdis er en av rundt 4000 i Norge som har fått innvilget BPA. Det innebærer at hun har et varig behov for assistanse til daglige gjøremål i mer enn 25 timer i uken, som er et av kriteriene for å få denne type hjelp.  

Et ekstra sett med armer 

Vigdis er en aktiv dame. Ved siden av studier i sosialt arbeid i Stavanger er hun aktiv i Handicapforbundet, liker å både gå tur i naturen og å være med på sosiale eller kulturelle arrangementer. Det klarer hun ikke å gjøre uten å ha med seg en som kan hjelpe henne. Da er det godt å ha Sanne. Hun er en av hennes tre assistenter og er hos henne flere timer hver uke. På den måten får Vigdis muligheten til å leve et så normalt liv som mulig, noe som også er hovedhensikten med en BPA ordning.  

– En BPA skal være som et ekstra sett med armer for kunden, som vi kaller dem. BPAen skal gjøre det kunden ikke klarer å gjøre selv, forteller inntaksleder hos Humana omsorg og assistanse Eivind Collin. En BPA-ordning innebærer at kunden er arbeidsleder selv og både ansetter og administrerer arbeidstiden og oppgavene til assistenten. Eivind Collin forteller at det BPAen konkret skal gjøre, avhenger av kundens behov. 

– Det er svært ulikt hva våre kunder har behov for. Noen trenger hjelp til å holde det rent hjemme, andre til å lage mat, og noen til å være med på jobb eller studier, forteller han.  

Bistår i hele prosessen 

Humana omsorg og assistanse er en leverandør av BPA-tjenester og bidrar derfor med å hjelpe kundene til å finne og ansette de riktige assistentene. Det er Humanas kunder, og mottaker av den brukerstyrte assistansen som er arbeidsledere for BPAen og bestemmer hva han eller hun skal gjøre, og når de skal jobbe. Humana bistår med tips og råd om hvordan man søker om å få innvilget BPA. Når innvilgning er gitt, bistår de med gode rekrutteringsrutiner som å kartlegge behov, utforme stillingsannonser, gjennomføre intervjuer og alt annet som er nødvendig i en ansettelsesprosess. I tillegg bistår de under ansettelsesforholdet ved behov.  

Kjemi er viktig 

Etter at man har vært igjennom prosessen med å få innvilget BPA, er neste steg å finne en person som passer. Det handler om å kartlegge kundens behov og å få det til å klaffe med den rette assistenten, både i forhold til kompetanse og interesser.   

– Enkelte av våre kunder trenger hjelp til å lage mat. Da er det viktig at assistenten er både flink og interessert i å lage mat. Hvis en kunde har behov for oppfølging under studier, vil det være viktig å finne en som er i stand til det. Noen driver kanskje med en spesiell aktivitet og har behov for en å gjøre aktiviteten sammen med og som kan bistå, forklarer Collin.  

Han forteller at en BPA derfor kan ha mange ulike former for bakgrunn og kompetanse. I følge Collin er det like mange ulike mennesker som er BPA som det er av dem som har behov for BPA.  

– Det å være grundig i ansettelsesprosessen er viktig for at du skal finne den rette assistenten. Men vel så viktig er kjemien mellom kunden og assistenten. Det er derfor hvem som helst kan bli BPA. Det handler om å finne to som passer sammen, har felles interesse og finner en god kjemi, sier Eivind Collin.

Ønsker du å høre podkastepisoden, kan du gjøre det i spilleren øverst i saken, eller ved å søke opp "Humana innsikt" der du hører podkast.

Få et innblikk i Vigdis og Sannes hverdag i filmen under.